Balansertliv.blogg.no

Helt feil!

23.06.2014 - Trening - 2 kommentarer

I løpet av eksamensperioden ble det lite med trening og spising av mye dårlig mat, men til tross for dette gikk jeg ikke opp i vekt. Heller holdt vekten seg stabilt. Dette er jeg selvfølgelig veldig glad for, men synes det er veldig merkelig. Etter eksamen ble det heller ikke mye trening (noe ble det jo, men på langt nær så masse som før eksamensperioden). Dette skyldes hovedsaklig at mamma kom på besøk og jeg valgte å tilbringe tid med henne mens hun var på besøk. I tillegg ble jeg igjen i Trondheim kun en uke etter eksamen, så den var proppet full med vakter på jobb for å få litt inntekt til ferien - derav lite med tid til overs for trening. 

Etter jeg kom hjem har jeg ikke hatt tilgang på treningssenter, så styrketreningen har uteblitt uavhengig av eget ønske for treningen. Jeg har derfor gått på noen fjellturer og tatt meg en joggetur eller to innimellom alt drittværet som har vært her på sunnmøre siden jeg kom hjem. Men til tross for at jeg spiser godterisnacks nesten hver dag, viser vekten negative tall. Jeg går med andre ord ned i vekt, det til tross for alt det usunne jeg propper i meg. Psykisk er jo ikke dette bra i det hele tatt! Jeg får jo da assosiasjonen - godteri pluss lite trening = ned i vekt. 

Men, en tanke har slått meg. Jeg drev jo en del med stykretrening oppe i Trondheim, og som mange vet veier muskler mer enn fett. Jeg tror derfor at jeg mister muskelmasse, men at jeg legger på meg fett av maten som jeg spiser, men fordi fett veier mindre enn muskler, så viser vekten at jeg går ned i vekt.

Jeg slet litt oppe i Trondheim også, da med tallene på vekten. Til tross for at jeg gikk fra null treninger i uken til 3-4 økter, sto vekten bom stille. MEN, jeg så på kroppen at jeg begynte å få mer definerte muskler - og tror derfor at jeg gikk en del ned i fett, men la på meg muskler (som jo veier mer enn fett) og dermed sto vekten helt stille. Men dette er tungt å takle psykisk. For meg har trening alltid samsvart med det å gå ned i vekt (var veldig overvektig som liten, og da jeg begynte å spille volleyball raste vekten av med en gang).  

Jeg vet jo at tallene på vekten ikke er gode mål for trening og prestasjon, men det ligger psykisk og tankegangen er vanskelig å vende. Og en tror at en liten tur på vekten ikke skal ha så mye å si, men tallene har uendelig stor påvirkning på psyken og humøret. Jeg får bare lære meg å se på kroppen og muskeldefinisjonen hvordan fremgangen min er, og heller kaste baderomsvekten... 

 

Er det flere som opplever det samme? Har du noen tips til øvelser (egenvekt) jeg kan gjøre for å opprettholde muskelmasse mens jeg er på ferie? 

#trening #nedivekt #muskler #fett #motivasjon #manglendemotivasjon #litetrening #sommerferie #øvelse #egenvekttrening #muskelvekst #vekkmedvektapåbadet #tips #triks #hjelp #ferie #varmerestrøk #spania #sol #varme #usunt #usunnmat #fetmat 

1 kommentar

Postet av: Marita Haukenes

Anbefaler deg og se på Nike sine treningsøkter, som du kan laste ned på mobilen. Prøvde den ene, og kjente det kjempegodt dagen etter, selv om jeg måtte være litt kreativ på de øvelsene en trengte litt vekter. Det er lagt opp slik at du laster opp et helt program, men jeg tar bare i bruk enkelte av øktene, og lager eget opplegg. Appen heter bare Nike Training, og har logo Nike + NTC.

Dato: 24.06.2014 Tid: 01:21 URL: http://fitchick.blogg.no

Postet av: balansertliv

Marita Haukenes: Tusen takk for anbefalingen, da skal jeg sjekke ut denne! :)
Veldig greit å få litt hjelp til inspirasjon, selv har jeg 4 øvelser og et hoppetau som jeg planlegger å ta med meg på ferie, men nå blir det kanskje flere ;)
Håper du har en fin dag videre!

Dato: 24.06.2014 Tid: 09:40 URL: http://balansertliv.blogg.no/

Skriv en ny kommentar



hits