Balansertliv.blogg.no

Trening i sommerferien

18.06.2014 - Hverdagslivet - 5 kommentarer

Nå når jeg har reist hjem til Ålesund, er det ikke like enkelt å hive på seg sko og treningstøy og gå i 2 min opp til treningssenteret. Her hjemme bor vi nemlig "på landet" hvor nærmeste butikk og treningssenter ligger 10 minutter unna med bil (tidligere lå nærmeste treningssenter 30min unna med bil). Jeg merker at tanken på å ikke kunne trene styrketrening i sommerferien bekymrer meg litt, men håper at jeg skal klare å iallefall trene litt kondisjon til tross for at styrketreningen mest sannsynlig må utebli. 

Og det er ikke bare, bare å komme seg på treningsssenteret her hjemme heller. Ikke har jeg medlemskap, og ikke vil jeg betale for medlemskap i 2mnd når jeg kun er hjemme i to uker før vi drar videre til varmere strøk.

Så, jeg er med andre ord nødt å bli kreativ. Og ettersom jeg jobber med å prøve å klare egenvektstrening, er jo dette noe jeg kan prøve å opprettholde mens jeg er på ferie, skulle jeg ikke klare å få noe fremgang. Klarer jeg å holde på formen, eller forhindre for stort tilbakefall, vil det være mye enklere å komme skikkelig i gang igjen med styrketrening til høsten igjen. Men før det blir høst, må jeg, som sikkert mange flere, mostå og prøve å komme meg forbi mange hinder. Da snakker jeg om mathinder, late dager i solen og det ukjente og uvanlige mattilbudet i utlandet. 
For å prøve å klare å komme meg gjennom sommerferien uten å spise med alt for stor, planlegger jeg å få til noen kondisjonsøkter i løpet av ferien, da helst en økt annenhver dag. Ettersom huset i Spania har umiddelbar nærhet til både tennisbane og svømmebasseng, vil disse to forhåpentligvis bli brukt flittig, men planlegger også å dra på tidlige joggeturer om morgenen før solen kommer seg alt for langt opp på himmelen og steker alt som beveger på seg. Tenker da hovedsaklig på intervaller, slik at økten blir intensiv og kort - og resten av dagen kan nytes i solen med god samvittighet.







I sommerferien blir det fort late dager foran PCen/TVen hvor søtsuget fort melder seg. Da er det vanskelig å motstå, spesielt om en har noe liggende på bordet eller i godteskapet. 

Jeg planlegger også å si fra til de jeg reiser sammen med, at jeg ikke har lyst å spise for mye usunt, og vil da be de om å hjelpe meg med å holde målet mitt. Er det kun jeg som kjenner til målene jeg har med sommerferien, er det så mye enklere å takke ja til noe man kanskje ikke burde takke ja til - som et kakestykke, en is i varmen eller et ekstra glass med brus eller alkohol. Og jeg håper virkelig at min familie respekterer ønskene mine og hjelper med med å oppnå mine ønsker, og det tror jeg ikke vil bli noe problem heller. 

På restaurant i utlandet er maten ofte billig (litt avhengig av hvor du reiser), og posjonene ofte store, da er det lett å spise i det uendelige og kaloriene du får i deg bare øker og øker. Derfor kan det være lurt å be familimedlemmer om hjelp og prøve å legge inn noen små treningsøkter i løpet av ferien. 

Kjenner du deg igjen? Synes du det er vanskelig å spise sunt og opprettholde treningen i sommeren? Hva gjør du for å holde treningsmotivasjonen oppe? Har du noen tips/øvelser som du kan anbefale meg også, kanskje? 

#trening #kosthold #sommerferie #uvaner #fetmat #hurtigmat #restaurant #utlandet #matvarer #matvaner #stykretrening #kondisjonstrening #intervaller #burger #godteri #is #sjokolade #fett

5 kommentarer

Postet av: Sol Runesdóttir

Frisk frukt er alltid en slager nå på sommeren. :-) Vannmelon er ekstremt kalorifattig, og man kan spise det i store mengder uten at det utgjør så mye på kaloriene. Fryste druer er også en favoritt her i gården! Legg blå druer i en skål inne i fryseren i 1,5 time, og NYT. Skikkelig godt, smaker IS :D

Dato: 18.06.2014 Tid: 15:08 URL: http://www.solblirsterk.blogg.no

Postet av: Julie

Ja, kjenner meg veldig godt igjen og har tenkt ganske det samme ! Reiser i grunnen bare til Danmark i 2 uker med familien, hvor det blir svenskegrense, tyskegrense handel og ja.. masse god mat! Trening må nok trappes ned disse ukene, og tenker jeg bare skal kose meg med god ferie samvittighet, og heller prøve å få til noen cardio økter i uken! Det er ikke for alltid, så litt kos skal man kunne overleve, hehe ! :)

Dato: 18.06.2014 Tid: 15:14 URL:

Postet av: balansertliv

Sol Runesdóttir: Nå er jeg så heldig at jeg er av den kresne typen, men det er et problem som jeg jobber hardt med for å overkomme. Melon ikke overvunnet ennå desverre... Men ja, jeg er helt enig! Frisk frukt, da spesielt ananas, jordbær og bringebær sammen med mager vaniljekesam (eller helt alene) smaker utrolig godt på en varm sommerdag.
Druer derimot, har jeg nylig klart å venne meg til, så dette kan være et tips jeg kanskje kan prøve ut. Det høres iallefall kjempefristende ut :D
Tusen takk for at du deler din visdom og ulike tips, evig takknemlig :)

Dato: 18.06.2014 Tid: 21:01 URL: http://balansertliv.blogg.no/

Postet av: balansertliv

Julie: Godt å høre at jeg ikke er alene om å føle det slik. Hvor i Danmark skal du? Jeg var i københavn og marienlyst for en liten stund tilbake - det er helt fantastisk der! Selv om prisene kanskje ikke er av den laveste sorten. Sverige derimot kan by på litt trøbbel. Billige priser på mat og godteri kan fort ende i en handlevogn som er fylt til randen av mat en kanskje ikke har så godt av. Bare pass på å ikke være sulten når du handler ;)
Det blir nok mindre trening på meg også, spesielt med tanke på at det er dårlige muligheter for styrketrening (som jeg har begynt å like den siste tiden). Så får heller kompensere med litt cardio og prøve så godt som mulig å gå ned i fettprosent (iallefal ikke opp), og heller bygge muskler igjen til høsten kommer.
Jeg er helt enig, man bør også nyte den tiden man har. Litt utskeielser og god mat hører med i ferien ;)

Dato: 18.06.2014 Tid: 21:07 URL: http://balansertliv.blogg.no/

Postet av: Sol Runesdóttir

<33

Dato: 18.06.2014 Tid: 21:43 URL: http://www.solblirsterk.blogg.no

Skriv en ny kommentar



hits